duminică, 20 decembrie 2015

Mall-ul vremurilor

   Mi-e foame, nu-i o noutate, sunt hulpav, îmi place să mănânc și dacă se nimerește și ceva colorat...
   Încep al doilea mic dejun, dacă-i pot spune așa, prăjesc două felii de pâine, întind untul și încep să pun icre negre pe o felie și icre roșii pe a doua felie. Se potrivesc de minune și câteva roșii cherry. Cum de am am ajuns la astfel de bucurii în farfurie?

   De mult n-am mai ajuns prin obor, oborul de sfârșit de săptămână. Obor, târg, numește-l cum îți vine mai ușor. La noi, pe malul Dâmbului, se ține oborul din vremuri de mult apuse, de fapt, vatra orașului se află pe malurile pârâului Dâmbu, actual în partea estică a orașului, la ieșire din Ploiești spre Bucov, de aici și denumirea zonei de Bariera Bucov. Acum un an, într-o hotărâre de moment am purces la vizitat oborul, alături de un prieten, la fel ca la un muzeu. Pregătit să-mi umplu minte cu imagini și arome. Le-am recunoscut, așișderea cu tot ce știam din vremurile gri. Acum, la un an distanță, zic că trebuie să mișc din glezne, să ne bucurăm de Soare și de viermuiala lumii, de coloritul neaoș, și de ce nu, să ne punem în desagă ceva bunătățuri.
   Viermuială, aglomerație, larmă, râsete, tocmeală, poftiri la negoț, refuzuri politicoase sau înțepate, tocmeli la sânge și înțelegeri din priviri... o lume vie. Cereale, lemne, fructe, conserve, haine, piese de mașini, radiouri de pe vreme bunicului, macrameurile bunicii, pantofi recuperați de la ghenă, căciuli de blană, jucării nătânge, lucruri desperecheate, cărți din toate timpurile, pește afumat, produse de curățenie, topoare, aspiratoare manuale...
   Toate timpurile la un loc, oborul este mall-ul vremurilor trecute, timpului prezent și al viitorului neștiut, al oamenilor cu speranță și căutare, speranță de supraviețuire sau trăire în hățisul zilnic, oameni cu căutare amară sau sclipitoare în ochi, oameni cu portofele burdușite și oameni vânt în buzunare. Speculanți înțepați, producători hotărâți, bețivi pricepuți la toate treburile lumii, precupețe gureșe, manglitori cu privirea vie, fermieri cu mâini bătucite de muncă, gardieni plictisiți, oameni și indivizi... Este locul unde vei auzi vorbe de ocară în înțelesul fiecăruia, locul unde vei auzi pilde de pătruns în esența cunoașterii simple ancestrale, locul sfaturilor prețioase sau de îmbrobodit naivii, locul unde vei avea auzul gâdilat de vorbe hâtre cu înțelesuri spumoase, vorbe muntenești sau moldovenești, chiar graiul bucovinenilor cu dor de România.
   "- Dacă este buna dulceața, voi veni să mai cumpăr.  
     - E bună, feciorii mei mănâncă clătite cu dulceață de la crapă fălcile!"
Hm, clătite, bună treabă, dar poate o avea și ceva numai bun pentru însoțit niște papanași.
Baftă, nu-ți refuza o plimbare în mall-ul neaoș!











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu